fredag 20. september 2013

Å finne lykken i hverdagens gjentagelser ...

Hva er det jeg trenger for å finne min
iboende glede?

HEISAN :)
Håper du har det bra i dag? At dagen har fått en god start :)
Jeg har det bra i dag .... og min dag har startet godt ..
.........................................

Altså ... om jeg kjenner etter ..  
så har jeg egentlig litt hodepine .... og er stiv i ryggen etter en del sjauing 
med div husarbeid i går .... 
bare "måtte" plutselig gjøre noe med en del rot som hadde hopet seg opp ... 
og mannen var bortreist, så da ble det noen ganske tunge løft ... :/  
Og så er jeg egentlig litt bekymret for at jeg har tatt en litt "alvorlig" avgjørelse de siste dagene ... 
 mon tro om jeg har valgt riktig??? 

Fikk denne flotte glassbøtten m/de kloke ordene
i gave - heldige meg:)

MEN likevel har jeg altså fått en god start på dagen ... 
jeg føler meg glad, sterk og 
NYSGJERRIG :))
Jeg har valgt å ha et positivt fokus i dag .... 
fordi jeg enda en gang har blitt minnet om hvor viktig det er for min livskvalitet hvor jeg velger 
å ha fokuset mitt ...
Hva vil denne dagen bringe .... hva har jeg opplevd når jeg legger meg i kveld ... 
hvilke "møter" har jeg hatt ...??? 
Jeg eeelsker spennende "møter" ... de er som skjulte skatter ... som perler :) 
Og jeg har jo skrevet tidligere at jeg er en "perlesamler" - blir så flotte smykker av dem:) 
Jeg tenker meg at jeg lager kjeder av dem ... som jeg kan pynte meg med ... 
legge dem rundt halsen min ... og føle meg fin :)


Denne kjolen har jeg pyntet med perler
i en stoffrosett - nydelig syntes jeg :)

Perler og ull - tovet sammen -
syntes det ble fint :)

Hva slags "møter" er det jeg mener ... ? Tenker du sikkert ..
"Møtene" - eller "perlemøtene" som jeg kaller det for 
(sånn for meg selv ... men nå vet du det også :) .. 
det er disse "hverdagsmøtene" hvor en er sammen med mennesker .. 
og der en plutselig kan oppleve en "kjerne" eller kanskje en "nerve" i møtet 
som fyller en med glede, spenning, forventning og nysgjerrighet: 
"Hvilken betydning har dette møtet for meg ... for oss?" 


Prøvedukken fikk komme ut i stua i dag ...
for å bli fotografert :)

I gårkveld var jeg så heldig å få høre et kåseri  - hvor temaet var: 
HVERDAGSGLEDE :)
Søren Kierkegaard har sagt mye klokt ... han hadde en mening 
om mangt og meget .... 
og det enda hans liv slett ikke var "perfekt" - 
han hadde virkelig sitt å stri med ... 
likevel våget han altså å ha meninger om mange sider ved det 
å være et menneske ... 
og jeg lærer stadig noe nytt ved å lese det han har skrevet .. 


Ikke en rose ...  mer en "hverdagsblomst" ...
men vakker likevel ...

"Det mennesket som ikke finner glede i 
hverdagens gjentagelser - blir aldri lykkelig!" 

Ja, dette er "reine ord for pengene"! 
Og jeg tror han ... og jeg tror også at han har gitt meg en nøkkel ..
en nøkkel til hvordan jeg kan leve et 
"lykkelig liv" 
... et lykkelig hverdagsliv :))
Hva er det jeg trenger for å finne min iboende glede?


En venninnelunsj hos Mette -
en helt vanlig hverdag i sommer ...
likevel fikk jeg "luksusfølelsen" :)

Fargene på arbeidsrommet mitt gir meg glede -
sjøl på en grå og tung regnværsdag :)


Jeg bader fortsatt -
det gir meg glede og ny energi :)

Erica Grunnevoll - som holdt kåseriet - hadde mange flotte "gullkorn" ... 
 mange av dem traff "grobunn" i meg ... nå får jeg pleie og passe på dem, 
slik at de kan spire og gro ... 
Ja, gi meg "næring" for dagene som kommer, slik at jeg fortsetter 
å sette pris på hverdagsgledene og være et hverdagsmenneske ...
og som har mot til å være ærlig om livet mitt :)


Regndråper ... en tidlig høstmorgen ...
 og med en klar høsthimmel over ...
som perler på en snor :)


     Her er noen av gullkornene jeg tok med meg hjem i hjertet mitt:
  • Lykken må ikke hele tiden være det vi ikke har
  • Gi vårt liv aksept ... 
  • Skal vi ta de gode valgene, må vi la oss involvere!
  • Vi må forholde oss til smerten - for å komme ut i solen ..
  • Vi må ha mot til å møte våre "fiender"..
  • Vi må ikke la kritikeren inni oss få overtaket!
  • Vi må møte mennesker som mennesker.. 
  • Vi må få til livet - i livet:)

Vi må lære å elske oss selv :)

 "The past is history - 
   The future is a mystery
   But today is a gift
   That`s why it is called the present!"


Ble glad da jeg så denne doggdråpen ..
lå der som en diamant:)
... hadde overlevd
noen timer i solskinnet ...
nyydelig :)

Ønsker oss alle ein "solskinnsdag" .... 
men mest av alt ønsker jeg oss alle ein god "hverdag" :)
Grip dagen - "pakk den opp", finn det som gir deg glede - 
og gjør dagen din bedre :)

Sommeren er på hell ...
 jeg nyter de siste solstrålene :)

Kjærligheten - gjør oss sterk :)

Siste rest av sommerblomstene ....
bare å nyte :)
























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar