tirsdag 10. september 2013

Ein fin dag ...

Hei :)

I dag har jeg lyst til å dele med dere ein veldig koselig dag jeg hadde 
på søndag .... 
og det er ikke valget jeg skal skrive om ... 
sjøl om det også er en ting jeg gjerne kunne skrevet mye om:) 

Jeg setter utrolig stor pris på at jeg bor i dette vakre, lille, go`hjerta og rare landet vårt ... 
og det viktigste vi har her er demokratiet - det må vi hegne om 
og ta vare på ved å delta ved valgene.. 

Nei, dette skal handle om noe helt annet .... det skal handle om at jeg 
var og vandret "på gamle stier" .....
 jeg tilbragte en hel dag i hjembygda mi :)

Min gamle skolesti ...
ikke så mange som går her nå ..

Ja, jeg kaller den det .... sjøl om jeg har bodd lenger flere andre steder etterpå.  
Men ... det var der jeg gikk alle årene på barne- og ungdomskolen, 
det var der jeg fikk mine første venner - venner som jeg enda har.
 Det var der jeg første gang ble forelsket, der ble jeg "vraket" for første gang..
der ble jeg "voksen", der var jeg konfirmant.
og det var der jeg første gang ble oppmerksom på 
en følelse jeg siden har hatt som en "trofast følgesvenn" 
... en følelse av å være litt 
 "utenfor" ...
(det skal jeg kanskje skrive mer om en annen gang .. ) 

Pappa var "jernbanemann" ...
stasjonen var "hjertet" i bygda på den tiden ...
masse liv og røre :)

Det var der jeg spilte i korps, danset i leikarring, gikk på yngres, spilte håndball og det var der jeg fikk med meg gleden av å være fysisk aktiv:) 
Vi brukte naturen som leke- og tumleplass - i alle årstider. 
Vi gikk på ski ... overalt.. til skolen, i skogen, på besøk til hverandre etter skoletid ...
 og runde etter runde på jordene nedenfor huset vårt...
(for å fylle inn kilometer i skikortene, slik at vi kunne få skimerker ).

Vi badet, svømte, stupte, dukket og hoppet fra fjellet rundt vannet.. 

Vi gikk på skøyter - alle sammen - gutter og jenter - 
vi lagde kunstløpbane og lengdeløpsbane :)
Vi gikk på friidrettstrening og løp terrengløp, orientering og 60 meter`n (skrekk og gru;)...
Vi hadde det rett og slett utrolig fint :) 

Nydelig tak i den nye delen av kirka ..

Søndagen ble altså en spesiell dag ... en fin og spesiell dag :) 
Det "rare" er at jeg ikke heilt har forstått hvorfor den ble så fin... og spesiell?

 Dagen startet med en melding fra venninne Reidun som skulle være med på nyåpningen av kirka i bygda ... den var blitt ombygd, påbygd og restaurert ... og hadde vært stengt i 10 mndr ... 
Etterpå var det planlagt en tur i skogen for å finne tyttebær .. 
Om vi ville være med? 

Ja, vi bestemte oss i full fart og "heiv" oss i bilen ... 
og nådde akkurat å finne oss plasser i kirka før klokken var 11.00.
For å fatte meg i korthet ... ja, for timene i kirka ble maaange ... 
flere timer enn jeg vel har vært i kirka i hele år .. (uffda..) 
Men timene i kirka ...  med gudstjenesten og den påfølgende kirkekaffen 
ble noen virkelige fine timer .... de gav meg "påfyll",  
   ein god "ro i sjelen" og jeg kjente at jeg fikk "ladet batteriene" mine :)

Nyyydelig var kirka blitt :)
 Og kjempekoselig var det å slå av en prat med gamle kjente ...  ja, noen slektninger også :)
Og den over 100 år gamle kirka var en fryd for øyet - fornyelsen og utvidelsen var gjort på en måte som  var både vakker og smakfull - heilt nydelig rett og slett :)

Syntes altertavla er flott!
Etterpå ble det en tur i skogen .... på gamle trakter .... og fangsten ble god!
Det er virkelig helsebot å gå slik i skogens stillhet og ro ... og høste av naturens gaver til oss .. 
Dagen i hjembygda mi ble "kronet" med et deilig og friskt bad ..... 
perfekt .... er ordet!

Jammen fikk vi bra fangst!

Jeg elsker å bade :)


Tror kanskje jeg forstår nå hvorfor dette ble en fin dag :)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar