onsdag 28. august 2013

Det er den draumen me ber på ..


Morgenstund .... har gull i munn :)

”Det er den draumen me ber på
at noko vedunderleg skal skje,
at det må skje –
at tidi skal opna seg
at hjarta skal opna seg
at dører skal opna seg
at berget skal opna seg
at kjeldor skal springa
at draumen skal opna seg
at me ei morgonstund skal glidi inn
på ein våg me ikkje har visst um"


Dikt av Olav H. Hauge

"Dette diktet gjør det enklere å være menneske.." 
har noen uttalt .... og jeg er enig :)


En laaang sommer
er det mange som drømmer om ..

For 50 år siden - på denne dagen - fremførte Martin Luther King sin tale 
"I have a Dream" ved Lincoln Memorial i Washington.. 
talen er vel en av de meste kjente talene som noen gang har blitt holdt .. 
Hvorfor?
Det er sikkert mange svar på det spørsmålet ... og få taler har vel blitt analysert som denne ... 
men det som jeg kjenner griper meg - både ved talen til Martin Luther King 
og ved diktet til Olav H. Hauge - er det visjonære, den sterk optimismen, 
troen og håpet for fremtiden :)
Det griper meg sterkt - og jeg tror det er nettopp det både vi og verden trenger - å bli grepet ... 
og bli løftet opp og frem av en 
DRØM :)

Jeg liker å gå på tur i skogen ...
der er det lettere å tenke ... og drømme :)
Drømmer er som broer ..  
Vi trenger å bli "løftet" opp fra hverdagen - fra nuet - og til det vidunderlige som skal skje :) 
Drømmer er "livsviktige" rett og slett :))
Historien viser at nettopp det at mennesker har hatt drømmer og visjoner, 
har gjort at verden forandret seg ... til det bedre :) 
talen til Martin Luther King er bare ett eksempel på det..



En tekst som "tok tak i meg" i dag - og som jeg ofte har hørt på radioen i sommer er: 
"En dag skal alle døre åpne sæ .. ... de skal åpne seg for dæ .." 
av Lars Bremnes ...  flotters :)))


.... men ikke for drømmene dine :))

Drømmer .... kan strekke seg høyt :)

Så i dag vil jeg skape meg noen nye
DRØMMER

......  og jeg vil våge å drømme stort .... 

for skal jeg utvikle meg og utvide horisonten min .... ja, da må jeg ha noe å strekke meg etter .... og da kan det dukke opp skatter i form av "diamanter":))

Ut av drømmer kan det skapes  "diamanter" ...

Dette er en drøm ...
iallefall føltes det slik denne dagen -
heilt "aleine" innover vidda  :)

Jeg kan drømme meg bort ...
gjerne barbeint i gresset ...

Ønsker deg ein flott dag - og lykke til med å være "drømmefanger" :)

PS!
Bildene jeg har brukt ... er mine egne (ikke bildet av Martin Luther King ...selvsagt:) ... og de er med "bare" fordi jeg liker dem ... og fordi de skaper gode bilder og følelser i meg :) Håper de også vil gi deg noe av det samme :)









3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Hører noen strever med å få lagt inn kommentarer ... jeg jobber med saken :) ... ps! gode tips mottas med takk ;))

    SvarSlett
  3. Flott innlegg som berører. Du setter ord på viktige ting.
    Jan Kåre

    SvarSlett