mandag 12. august 2013

Å være barn en sommerdag ...


"Å være barn en sommerdag
                                                          var simpelthen å være slik
                                                               vi alltid skulle vært!" 
                                                                                                             Utdrag av Andrè Bjerkes tekst ..
Barnebarn på besøk .. :)

Ja, kunne vel kanskje vært fristende å drømme om et slik liv .... 
et sorgløst og fritt liv ... 
slik  vi ofte tenker at barndommen var .. 

For de av oss som har "fått noen år på baken" -  har kanskje det bildet blitt noe mer nyansert underveis  .. men mange av oss har fortsatt et bilde av en barndom i "forgylt" ramme  - en barndom som var sorgløs og med somre som bare hadde solskinnsdager ...

Men så kom resten .. 
av LIVET ..
og vi får erfare at været kan være omskiftelig og med brå kast av både regnbyger og stormer  - ja, nesten slik en norsk sommer kan være .. !

LIVET - "ryggsekken" vår ...  tenker ofte på hvor uendelig mye som rommes 
i dette - forholdsvis korte - ordet! Hvilket ord rommer mer ...? hmm..?

 Hmm... ja, det ER meg - på ALLE bildene .. fra sånn ca 2.kl.. :)

 .... og "plutselig" inneholdt livet mitt blant annet 4 barn og 3 barnebarn :)

Alle mennesker bærer  sin egen "ryggsekk" ... og innholdet er unikt 
for det enkelte menneske .. 
Hva er egentlig innholdet i  "ryggsekken" min?  
En spennende tanke ... og en tanke som også vekker mange følelser ... 
følelser som jeg ikke alltid har full kontroll på ... på godt og vondt .. for det som har vært - det har jo vært .. 

Hva vil jeg at innholdet i "ryggsekken " som jeg skal ha med meg 
på veien framover skal være ... ? 
Også en spennende tanke ... og kanskje ikke fullt så ukontrollerbar og blandet .... for det som "ryggsekken" min skal ha av innhold herfra og inn i framtiden - 
DET kan jeg ha mer kontroll på - om jeg VIL ... 
eller .. ? 

Jo, jeg tror jeg kan fylle livet mitt med et innhold som jeg vil ha .... 
- av gode ting 
 - av enkle gleder  :)
Gode ting som kan være en ballast når livet også fylles opp av trøblete og utfordrende innhold .... som jeg ikke har kontroll på...


Ingen av oss har noe mer enn dagen i dag eller "nuet" som vi sier ... derfor "CARPE DIEM"  .. 
Grip dagen/nuet og gjør den så god du kan .... og i kortere eller lengre stunder 
kan vi hente følelsen av 
"Å være barn en sommerdag" .....  

Her svømmer jeg mot enden av regnbuen ..  :)

Å være som barn igjen er også et godt råd om en vil gjøre sine gleder enkle ...  teksten til Andrè Bjerke beskriver nettopp dette:

Å være barn en sommerdag
det var å sette «Norna 2″
vår nye racerbåt på vann.
Å se den seile over stag,
og vasse ut i gummisko
og redde den i land.
Det var å leke «Øde ø»
og ligge som en Robinson
med hele havet mot sin hud.
Det var å ta en liten rød
Maria Fly-fly i sin hånd
og be den fly til Gud.
Det var med apens klatrekropp
å entre Jensens epletre,
og vise Lilly at man tør.
Det var å ta en smørblomst opp
mot Lillys hake for å se
om hun var glad i smør.
Det var å stikke bær på strå,
for efterpå å rope «Slipp!»
til strået slapp dem, ett for ett.
Det var å være blåbærblå
fra øreflipp til øreflipp,
og stønne:» Jeg er mett!»
Det var å se en svales jag,
og være meget, meget rik
som eier av en sukkerert.
Å være barn en sommerdag
var simpelthen å være slik
vi alltid skulle vært!
Ta imot en klem fra meg med ønske om en god dag :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar