mandag 19. august 2013

TAKKNEMLIGHET ...


Ordet TAKKNEMLIGHET har i grunnen vært en del av tankene mine i mange år - vet ikke helt hvorfor ... 
Jeg føler på mange måter at det å føle takknemlighet er en plikt jeg har - at jeg står i gjeld - takknemlighetsgjeld ..... fordi jeg, tross alt - har det så godt!

Jeg lever - tross alt - på livets solside ..

Filosofer har ofte tillagt takknemligheten stor vekt -  Immanuel Kant var en av dem. Han betraktet takknemligheten som en "hellig plikt" og mente at takknemligheten utgjør selve fundamentet for velgjørenhet mellom oss mennesker. 
Filosofen Spinoza skriver at takknemlighet knytter mennesker sammen -  fra de minste ting.... som når en fremmed forklarer en veien, kelneren som serverer oss, kassadamen som slår inn varene våre .... og til de største hendelsene i livet vårt - takknemlighet for den som deler mange år av livet sammen med oss f.eks..  
"Takk for maten". 
Hvor mange ganger har jeg sagt det? Og hvor mange ganger av de ti tusener av gangene har jeg faktisk ment det? Eller rettere; følt det. Følt takknemlighet for den maten jeg har spist?... 
På min vandring gjennom livet har jeg opplevd at "livet ikke er bare bare" .... at dagen som startet så bra er forandret til et mareritt når kvelden kommer .. 
Dagen startet som en helt vanlig dag ... slike vanlige dager som bare er der .... slike dager som jeg ikke verdsatte godt nok ..  SÅ - plutselig skjer det uventede .... ulykke, sykdom, samlivsbrudd ... og når kvelden kommer er dagen ikke lengre en vanlig dag ... men en uvanlig og vond dag ... en dag som har snudd livet mitt helt på hodet.... Og etter noen timer, dager, uker, måneder - eller tilogmed år med storm og uvær ... så lengter en til den kjære og kjente "vanlige dagen" ... og når den endelig er tilbake .... ja, da kjenner en på hvor goood den er :)) ... 
Grunner til takknemlighet .... samler på dem ... 
Jeg tror på noe som er større enn meg selv - en Gud ... og jeg tror på en god Gud - som vil meg bare vel og som ønsker å gi meg gode gaver.. På mange måter har jeg beholdt min enkle barnetro .... takknemlig for det ... og takknemlig for at jeg ikke tenker at det vonde som skjer meg er en straff fra Han... og takknemlig for at jeg ikke tenker at livet er urettferdig mot meg når jeg har opplevd ting som har fått meg til å knele .. 
Barnebarn ... "livets" dessert ..
 noe å være takknemlig for :)
Jeg tror også at det å føle takknemlighet gjør noe bra med meg - ja, jeg tror faktisk at jeg får et bedre liv - med mer glede og større horisont :)
"Glede i hjertet gir god helse .. " (Ordspr.)
Vitenskaplig forskning bekrefter dette - se bare hva jeg fant:)
  • Takknemlighet påvirker din velvære gjennom å nyte positive livsopplevelser
  • Å uttrykke takknemlighet påvirker selvtillit og selvverdi
  • Takknemlighet hjelper folk å takle stress og vanskeligheter
  • Å uttrykke takknemlighet oppmuntrer til moralsk atferd
  • Takknemlighet kan bidra til dannelse av sosiale bånd
  • Å uttrykke takknemlighet kan forhindre negativ sammenligning med andre
  • Å praktisere takknemlighet forhindrer opplevelsen av negative emosjoner og kan minske følelsen av sinne, bitterhet og grådighet.
Det skulle være mange nok gode argumenter for å begynne å fokusere mer på takknemlighet i livene våre, enig?
Ikke alltid lett kanskje å få øye på ting å være
takknemlig for ... kan være godt gjemt ...
slik som disse røde bærene.. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar